tirsdag 3. august 2010

03.august 2010

Var tidlig oppe og fikk med meg soloppgangen. Himmelen var rødaktig og jeg satt med kaffekoppen og røyken og bare nøt stillheten rundt meg og takket alle høyere makter for at jeg får oppleve så mye fantastisk i livet på godt og vondt, og sendte gode tanker til dere der hjemme.

I dag reiste vi og besøkte min gode venn Stan og hans familie. Stan hadde sett ansiktet mitt i skyene og visste at nå var jeg kommet tilbake for å hjelpe hans folk. Stan er en hellig medisinmann; en sjaman. Stan ler så han rister når jeg forteller ham at i Norge så tar man et helgekurs for å bli sjaman. Han blir alvorlig og ser strengt på meg og sier: "White Medicine Woman, du burde vite bedre".

Erik og Gørill vil gjerne vite mer og Stan forteller ivrig i vei. Når barna blir født, så kommer medisinmannen for å se om noen er født med "the gift". Det er ytterst få  og det kan gå mange år mellom hver gang. Barnet begynner å lære når det er ca to år. Det må lære om alt i naturen. Plantevekster og dyr. Det er masse ritualer. Sjamanen må også igjennom flere Sun Dancer og kunne alt om dem. Alle hellige sanger og trommereiser. Når en er godt voksen må en igjennom The Ghost Dance og The Clown Dance. I The Ghost Dance så tilkaller man sine forfedre og får sine "syn" for framtiden. En kan få inn alle slags ånder, både gode og de som er onde. Forklaringen rundt alt dette vil ta for lang tid her, men nå har dere fått et visst innblikk i hvordan det er, så når dere møter en norsk sjaman med sitt helgekurs, så kan dere gjøre som Stan; le godt. Indianerne ser ikke akkurat på slike ting med blide øyne.

Stan bor i ei "rønne" uten vann og strøm med kone og 8 barn. 6 er hans egne, 2 tilhører hans brødre som sitter i fengsel. Stan får 238 $ i mnd, ca 1700 kr, av "sosialen" for å forsørge familien sin. Siden Stan er den han er, så blir han alltid tilkalt når noen er syke, begraves eller til andre hellige seremonier. For dette så får han donasjoner. 80% i Pine Ridge lever under fattigdomsgrensen, så det sier seg selv at rik blir han ikke.

Stan jobber også mye med ungdommen. Han har sin egen sang- og trommegruppe. De har vunnet flere priser og her er det litt penger å hente. Han prøver å få indianerne til å bli indianere igjen. Leve den røde vei. Det betyr at du må leve i pakt med naturen, hjelpe din neste og ikke bruke rusmidler, og du skal hedre dine forfedre og holde hellige ritualer ved like. Stans oldefar var Crazy Horse og Sitting Bull var hans andre oldefar.

Vi takket for oss og skal tilbake igjen i morgen. Vi kjørte så in i Nebraska på gamle indianerstier. Flott natur. Vi skal bo på et motell rett over grensa for reservatet fra fredag for å spare litt kjøring.

Ingen kommentarer: